Unga med adhd lär sig bäst i rörelse
Den nya studien har utförts vid University of Central Florida och totalt deltog 52 barn, som var mellan åtta och tolv år gamla. 29 av dem var diagnostiserade med adhd.
Barnen fick till uppgift att memorera en följd av både siffor och bokstäver, som därefter skulle grupperas i en särskild ordning. Tanken var att studera barnens arbetsminne, den del av hjärnan som aktiveras vid inlärning.
”Ge barnen balansbollar”
Forskarna upptäckte att barn med en adhd-diagnos presterade bättre ju mer de fick röra på sig. Barnen utan diagnos presterade dock sämre, jämfört med de som satt stilla under testet. Slutsatsen som dras är att barn med en adhd-diagnos lär sig bättre om de får ge utlopp för sin energi. Vanligtvis handlar insatsen vid adhd om att dämpa barnens hyperaktivitet, vilket är kontraproduktivt menar forskarna bakom studien.
De föreslår istället att lärarna ska underlätta inlärning genom att låta barnen sitta på motionscyklar eller balansbollar. Studien publicerades nyligen i tidskriften Journal of Abnormal Child Psychology.
- Forskning & Framsteg - http://fof.se/artikel/barn-med-adhd-lar-battre-i-rorelse#overlay=artikel/barn-med-adhd-lar-battre-i-rorelse