Pressat barn presterar sämst, eller?
Ska vi eller ska vi inte pressa barnen när det gäller fritidsaktiviteter eller skolarbete? I USA var debatten het efter att Amy Chua, kinesisk-amerikansk professor vid Yale University skrivit en bok om hur hon uppfostrat sina två döttrar. De drillades hårt för att få toppbetyg i skolan.
Något som Catrine Kostenius, forskare och doktor i hälsovetenskap vid Luleå tekniska universitetet, inte tycker att man ska göra.
– Jag tycker inte man ska ta fram piskan för att få barn och ungdomar att prestera. De blir ju vuxna en dag, och jag tror inte det är den sortens vuxna vi vill ha i samhället, säger hon.
Tillsammans med Ulrika Bergmark har hon skrivit boken ”Uppskattningens kraft – lärande, etik, hälsa”. Catrine Kostenius tycker att barn ska behandlas med respekt och att de i samspel med vuxna ska få möjlighet att själva hitta motivation för att uppnå resultat.
– Det jag kunnat se i min forskning är att de mår bra av det, och att det påverkar skolresultaten. Välbefinnande och prestation går hand i hand, säger hon.
- Dagens Nyheters nätupplaga - http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/opressat-barn-presterar-bast-eller