Fett och sött när ungdomar instagrammar sin kost
I studien, som publicerats i tidskriften Appetite, lät forskarna analysera 1000 Instagramkonton som tillhör ungdomar i Skandinavien. Resultatet visar att 85 procent av bilderna var så kallade ”matbilder”.
– De vanligaste livsmedlen vi identifierade var godis, kakor och bakverk, läsk och saft, choklad och glass. Tillsammans fanns de livsmedlen, som tillhör kategorin kaloririka och näringsfattiga livsmedel, i 68 procent av bilderna på Instagram, säger Christopher Holmberg vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap och en av forskarna bakom studien Adolescents’ presentation of food in social media: An explorative study, i ett pressmeddelande från Göteborgs universitet.
I 22 procent av bilderna fanns frukt och grönt med.
Ungdomar gör reklam för livsmedelsmärken
Tidigare studier visar att interaktion kring mat i sociala medier kan påverkar ungdomars godisintag och ovilja till att prova obekant mat.
I den aktuella studien har man också låtit undersöka hur ungdomar via sina Instagramkonton gör reklam för olika livsmedelsmärken.
– Det indikerar att ungdomarna är omedvetna om, eller helt enkelt accepterar, den typen av reklamspridning i sina sociala nätverk. Det faktum att ungdomarna själva skapar och sprider reklamen kan innebära att den här formen av informell reklam är mer effektiv än traditionell livsmedelsreklam, säger docent Christina Berg vid institutionen för kost- och idrottsvetenskap, i pressmeddelandet.
- Göteborgs universitet - http://www.gu.se/omuniversitetet/aktuellt/nyheter/detalj//fett--sott-och-naringsfattigt-nar-unga-visar-upp-kost-pa-natet.cid1363203