Rätt bemötande viktigt vid mötet med inkontinenspatienter
Av de 800 000 svenskar som lider av inkontinens är rätt bemötande av patienterna viktigt för att uppnå ett bra behandlingsresultat. Inkontinensbesvär har länge varit tabubelagt. Då ämnet kan vara känsligt för många är det viktigt att de patienter som söker vård också tas emot på ett respektfullt sätt.
Av de 800 000 svenskar som lider av inkontinens är rätt bemötande av patienterna viktigt för att uppnå ett bra behandlingsresultat.
Inkontinensbesvär har länge varit tabubelagt. Då ämnet kan vara känsligt för många är det viktigt att de patienter som söker vård också tas emot på ett respektfullt sätt.
– Allra viktigast är det att man som läkare tar sig tid att ringa in problemet ordentligt. Rätt behandling kan inte påbörjas förrän det står klart vilken typ av inkontinens patienten har. I fastställandet av diagnosen är anamnesen, patientens sjukdomshistoria, väldigt viktig, säger Aino Fianu Jonasson, docent och överläkare på enheten för obstetrik och gynekologi på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge.
Vad innebär rätt bemötande och hur ska man som vårdpersonal få patienten att prata om problemet? Det och mycket mer kan Aino Fianu Jonasson svara på. Tisdagen den 15:e oktober besvarar Aino Fianu Jonasson frågor om inkontinens i en chatt på Netdoktor.
Har du frågor att ställa om inkontinens? Ställ dina frågor genom att klicka här!
Enkätundersökning om patientlagen
Patientlagens syfte är att stärka och tydliggöra patientens ställning. I denna enkät vill vi få en bättre bild av hur ni arbetar med patientlagen på din arbetsplats.