Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Nyhet | Geriatrik

Det är framgångarna och bristerna i äldrevården

Åtta av tio i befolkningen 65 år och äldre är nöjda med den vård de fått det senaste året. Samtidigt upplever många äldre patienter att läkaren inte känner till deras medicinska historia. Kanske för att andelen med fast läkarkontakt minskar?


Carro webb ljusare
Publicerad den: 2017-11-20

Annons

Nu har Sveriges resultat från årets International Health Policy Survey (IHP-undersökningen) presenterats av Myndigheten för vård och omsorgsanalys. Undersökningen 2017 är riktad till befolkningen 65 år och uppåt och i Sverige har 7 000 personer svarat.

Resultatet visar att åtta av tio svenskar i åldersgruppen 65 år och äldre är nöjda eller mycket nöjda med den vård de fått det senaste året. Det är mycket få, endast tre procent, som har avstått från vård på grund av kostnaderna. Samtidigt upplever många äldre brister i mötet med vården, jämfört med i flera andra länder.

Allt färre har fast vårdkontakt

Bland svenskar i åldern 65 år och äldre har andelen med fast läkarkontakt sjunkit sedan 2014 från 67 procent till 60 procent. Det är även få som upplever att läkaren känner till deras medicinska historia, jämfört med i de andra tio länderna där undersökningen genomfördes. Äldre i Sverige önskar få spendera mer tid med läkaren, få större tillgänglighet till vården och få hjälp med att koordinera och samordna olika vårdkontakter – Ytterligare tre punkter där patientupplevelsen bland äldre i Sverige brister.

Annons
Annons

Men resultaten har även förbättrats inom vissa områden sedan 2014. Till exempel är det fler som inom en månad får tid hos specialistläkare och en större andel får information om mediciner efter sjukhusvistelse.

 

Annons
Annons

    Källor

  • Vårdanalys - http://www.vardanalys.se/Global/Rapporter%20pdf-filer/2017/PM-2017-2-V%C3%A5rden%20ur%20patienternas%20perspektiv%202017.pdf

Du har valt bort en eller flera kakor vilket kan påverka viss utökad funktionalitet på siten.