Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Nyhet | Allmänmedicin

Patienter kan få möjlighet att framföra klagomål direkt på sjukhuset

I framtiden kan patienter framföra sina klagomål direkt till sjukhuset eller vårdcentralen, utan att behöva vända sig till Inspektionen för vård och omsorg, IVO. Det föreslår regeringens klagomålsutredning.
Annons

Förslaget är tänkt att förkorta utredningstiderna, enligt särskilde utredaren Anders Printz.

­– Vi föreslår att patienterna snabbt ska få svar av vårdgivaren och information om varför det här hände och vad vårdgivaren gör att för att det inte ska hända igen, säger han till Ekot.

Annons
Annons

Redan nästa sommar föreslås missnöjda patienter kunna ta upp klagomål direkt med sin vårdgivare. Denna systemförändring ska också ge Inspektionen för vård och omsorg mer tid till olika vårdöversyner, som exempelvis granskningar av vårdgivare som fått upprepade klagomål från patienter.

– Det här kommer att innebära att klagomålen tas om hand mycket tidigare, och mycket snabbare. Samtidigt som IVO kan använda resurserna till tillsyn till exempel akutsjukvården i ett särskilt landsting som inte fungerar, och det är också bra för patientsäkerheten, säger Anders Printz.

Om det nya förslaget går igenom uppskattar han att patienterna ska få svar på sina klagomål inom några dagar eller högst inom några veckor.

Annons
Annons

Vad tycker du om det här förslaget? Kommentera gärna direkt under artikeln. 

    Källor

  • Sveriges Radio - http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6106744

Du har valt bort en eller flera kakor vilket kan påverka viss utökad funktionalitet på siten.