Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Nyhet | Allmänmedicin

Ny patientlag har resulterat i längre väntetider

Den första januari 2011 infördes en ny patientsäkerhetslag vars syfte var att göra vården säkrare för patienterna. Men sedan Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, lämnade ifrån sig patientklagomålen har handläggningstiderna mer än tredubblats, visar en granskning som SvD gjort.

D0C061E2 91E3 41C2 A087 67D824C7D69B
Publicerad den: 2013-09-23

Annons

Den första januari 2011 infördes en ny patientsäkerhetslag vars syfte var att göra vården säkrare för patienterna. Men sedan Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd, HSAN, lämnade ifrån sig patientklagomålen har handläggningstiderna mer än tredubblats, visar en granskning som SvD gjort.

Sedan den nya patientsäkerhetslagen trädde i kraft har väntetiden för patienter som klagat på vården tredubblats. Idag finns cirka 8000 klagomålsärenden registrerade och inom sex månader skulle den som gjort en anmälan få ett svar. Men SvD:s granskning visar att den som fått vänta längst på svar har snart fått vänta i två år.

Annons
Annons

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, bildades 1 juni 2013, och har sedan dess tagit över ansvaret för klagomålsärenden.

Susanne Gullack Flyrén, en av enhetscheferna på IVO, säger att målet idag är att alla ska få ett beslut inom 12 månader. Hon berättar också att patientsäkerhetslagen hindrar myndigheten från att effektivisera arbetet.

– Hur lång tid ett ärende tar från anmälan till beslut varierar beroende på hur komplicerat det är. I värsta fall kan det ta upp till två år. Rent generellt kan man säga att den utredningsprocess som fastställts i patientsäkerhetslagen innebär att det nästan är omöjligt att göra en utredning på kortare tid än sju månader.

Annons
Annons

    Källor

  • SvD.se - http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ny-patientlag-gav-langre-vantetid_8542160.svd

Du har valt bort en eller flera kakor vilket kan påverka viss utökad funktionalitet på siten.