Intresseområden sparade.
Tack, din epostadress är nu registrerad.
Nyhet | Allmänmedicin

Alkoholreklam får mer plats i sociala medier

Alkoholreklam får inte riktas till personer under 25 år, men när den reklamen marknadsförs online i sociala medier är målgruppen svår att kontrollera, skriver Metro.se. Det investeras väldigt mycket pengar i alkoholreklam. Nu visar en rapport från IQ att alkoholreklam får allt mer plats i sociala medier, där 16-25 åringar är överrepresenterade.

D0C061E2 91E3 41C2 A087 67D824C7D69B
Publicerad den: 2012-03-29

Annons

Alkoholreklam får inte riktas till personer under 25 år, men när den reklamen marknadsförs online i sociala medier är målgruppen svår att kontrollera, skriver Metro.se.

Det investeras väldigt mycket pengar i alkoholreklam. Nu visar en rapport från IQ att alkoholreklam får allt mer plats i sociala medier, där 16-25 åringar är överrepresenterade.

Annons
Annons

– Traditionella medier styr vidare reklamen mot de sociala medierna, det är en trend inom all marknadsföring. Användarna sprider informationen vidare och blir ambassadörer för företagen, säger Magnus Jägerskog, VD på IQ som arbetar för en smartare syn på alkohol.

Under 2010 köpte alkoholproducenterna reklamutrymme i press, tv och radio för drygt 837 miljoner.  Det är en ökning med 127 procent sedan 2008. En stor ölproducent gjorde en reklamfilm för tre år sedan och som idag fått över 10 miljoner visningar på YouTube.

– I Sverige är alkoholreklamen väl reglerad. Den får inte riktas till personer under 25 år, den ska vara saklig och inte spela på känslor. Men inom sociala medier som facebook är det svårt att följa upp, säger Magnus Jägerskog.

Annons
Annons

    Källor

  • Metro.se - http://www.metro.se/nyheter/superokning-for-alkoholreklam/EVHlcB!ZBW9hiIlt40wA/

Du har valt bort en eller flera kakor vilket kan påverka viss utökad funktionalitet på siten.