Språket mellan läkare och patient ofta för otydligt enligt forskare
Forskare vid universitetet i Cambridge lyfter nu frågan kring hur läkare egentligen kommunicera med sina patienter. Många kliniker anses tala på ett både mossigt och nedvärderande sätt och uppmanas nu att fräscha upp språket.
Språket är avgörande vad gäller kommunikation mellan läkare och patient. Därför är det viktigt att kliniker uttrycker sig korrekt och använder begriplig terminologi för att på så vis undvika att patienterna känner sig dömda. Det här är något som lyfts fram i en analys gjord av forskare hemmahörande vid universitetet i Cambridge.
Läkare uppmanas fräscha upp språket
Forskarna menar att läkare måste se över språket och använda en terminologi som inte nedvärderar eller dumförklarar patienten. Enligt analysen är många klinkers språk ofta alltför mossigt.
I analysen har forskarna flera exempel på formuleringar som bör undvikas. Som "dåligt kontrollerad" som används om bland annat diabetes och epilepsi. Den här beskrivningen kan få patienten att känna sig betygsatt och bedömd, anser forskarna.
Även begreppet ”bristande följsamhet” i samband med läkemedelsbehandlingar ses som problematiskt då detta antyder att patienten inte gör sitt bästa. Att skriva i journalen ”patienten skickas hem” är inte heller det något som rekommenderas eftersom detta kan få patienten i fråga att verka barnslig eller passiv.
Språk som skapar förtroende
Enligt forskarna är syftet med analysen att få till en bra interaktion med patienten, och inte att slå läkare på fingrarna. Samtidigt är de tydliga med uppmanandet om att tänka till kring all av termer för att främjar ett förtroende och signalerar ett delat beslutsfattande.
Enkätundersökning om förskrivningspraxis
Den här enkäten riktar sig till dig som är läkare och syftar till att undersöka vilka faktorer som påverkar dina beslut om förskrivning av läkemedel. Vi vill förstå hur sådant som journalsystem, patientpreferenser och ekonomiska överväganden påverkar dina val.